Et dans la même rubrique

25ste BEURS van TACOT CLUB CALAISIEN : de TERUGKEER naar Audruicq

28 janvier 2018   

Voor deze 25ste uitgave keren we terug naar onze ‘oude zaal’. In de context van lopende revalidatiewerken had de buurgemeente St FOLQUIN ons de mogelijkheid gegeven om de Beurs in 2017 te handhaven, maar hun schitterende infrastructuur buiten voldeed niet om te compenseren met een geringe binnenruimte.


Terug dus naar AUDRUICQ, met 2 nieuwigheden : met een lift voor de mezzanine en een nieuwe parking voor wel honderd oldtimers ! Waar wij al zo lang van droomden !! Meer dan 60 exposanten hebben reeds hun stand voorbehouden. Onderdelen, dokumentatie en miniaturen zijn voorzien op de afspraak.

Neem hier nota van : voor liefhebbers van miniatuur modellen organiseert de club ‘ferrovipathe’ van AUDRUICQ, met spoorwegmateriaal en datzelfde weekend, haar 1ste Beurs in de aangrenzende zaal (200 m) van COSEC. Dit loont de moeite voor uw verplaatsing : 2 beurzen tegelijkertijd !

Nieuw ook dit jaar is de thematische tentoonstelling, die in handen is van de dynamische club MATRA PASSION.


Gedoopt « MATRA HEF DE KLEUREN », kleuren van het Franse prestige en kleuren van de innovatie.

In de jaren 60, bouwde René BONNET een van die rare, sportieve Franse wagens, samen met CG en ALPINE. Het bedrijf MATRA (Mécanique Aéronautique et TRAction) werkt intussen aan de constructie van haar DJET.
Jean-Luc LAGARDERE (1928/2003), de jonge baas van de groep MATRA, wil zijn activiteiten diversifieren door de lancering van een automobielafdeling ; hij koopt BONNET, die het moeilijk heeft en komt op de proppen met een ambitieus programma : « van niemand kopiëren, plaats maken om beter te veroveren, indruk maken op anderen ».


In 1967 presenteert MATRA SPORT een coupé met/zonder dak, uitgerust met een V4 FORD centraal achteraan geplaatst, afneembaar dak en lampen, alles in een kunststoffen kuip : effenaf « de wagen van de copains ».

Een samenwerking met SIMCA werd hier getekent.

Albert UDERZO, de vader van Astérix, tekende een embleem. Deze gestileerde haan kondigt de sportieve ambities van het merk aan bij rallys, F1, bij uithoudingsvermogen wedstrijden van de 620 in 1967 tot 650, 660 en 670 die later zouden zegevieren in Le Mans in 72, 73 en 74.
De 530 zal zijn plaats afstaan aan de BAGHEERA, op 3 kopplaatsen, en nadien aan de MURENA.

« Indruk maken op anderen », MATRA stelt de RANCHO voor, de eerste SUV en werkt aan de ESPACE, de pionier van de moderne minibusjes.

Bij het opslorpen van SIMCA door PEUGEOT en de verdwijning van de TALBOT, wordt de ESPACE gemaakt door RENAULT.

Derhalve zal MATRA SPORT nieuwe concepten bestuderen en avant-garde prototypes. Maar innovatie heeft niet enkel het goede in zich ! Misschien waren ze te stoutmoedig, de AVANTIME krijgt niet het verhoopte succès en deze mislukking, samen met een daling van de verkoop van de ESPACE, zal de sluiting van de auto-branche teweeg brengen in juni 2003

Natuurlijk is het niet mogelijk om een 660 van Le Mans te verplaatsen, maar met deze tentoonstelling zal de commerciële épic van de firma uit Romorantin terugkeren, samen met een kleurenpalet eigen aan MATRA. Kers op de taart is een prototype M25 van1989 dat u in Audruicq zal kunnen bewonderen : 200PK en 700 kilo, 0 tot 100km/uur in 5 seconden, kilometer vertrek met stop in 24 seconden, 650 meter om 200 km/uur te bereiken, genoeg om een Ferrari Testarossa verlegen te maken ! En bij gebrek aan deze wagen uit Le Mans, zal een motor V12, uitgeleend door het museum, te zien zijn in Audruicq.

De BEURS verloopt van zondag 25 februari om 9uur tot 17,30uur, in de polyvalente zaal, avenue de Nortkerque te AUDRUICQ.

(GPS long 2,0833, lat 50,8833)
toegankelijk via de uitgangen 50 op de l’A16 et 2 op de l’A26.

De inkom is betalend voor volwassenen (3€), gratis voor minder dan 16 jaar.

Infos sur le site www.tacotclubcalaisien.com, ou sur Facebook Tacot Club Calaisien, retrouvez les activités et les projets du club.



Qui êtes-vous ?
Ajoutez votre commentaire ici

Ce champ accepte les raccourcis SPIP {{gras}} {italique} -*liste [texte->url] <quote> <code> et le code HTML <q> <del> <ins>. Pour créer des paragraphes, laissez simplement des lignes vides.